SS Thistlegorm
scufundata la 6 octombrie 1941 - Sha’ab Abu Nuhas
“O legenda in lumea scufundarilor, aceasta epava este cu adevarat fascinanta. “
Este o epava ce nu trebuie ratata si o destinatie esentiala in cadrul unei vizite la Marea Rosie.
Pozitia epavei “SS Thistlegorm” - GPS 27° 48.800′ N, 33° 55.250′ E
Caracteristici generale:
Tonaj: 4869 Tdw
Lungime: 128 metri
Latime: 18 metri
Adancimea maxima : 33 metri
Adancimea minima (la nivelul puntii principale) : 16 metri
Nivel de pregatire minim admins la scufundare : incepator (Open Water Diver)
Nava de aprovizionare din al Doilea Razboi Mondial, scufundata in 06 octombrie 1941, a fost localizata de Jacques Cousteau in anii 1950.
Totusi, pozitia sa a ramas doar o incertitudine chinuitoare, pana la redescoperirea sa din octombrie 1992. Acum, scafandri din toata lumea sunt atrasi de SS Thistlegorm, fascinati de uimitoarea sa incarcatura de echipament militar.
In toamna anului 1941, a Opta Armata britanica purta o campanie disperata impotriva fortelor lui Rommel din Africa de Nord.
In noaptea de 6 octombrie, cargobotul S.S. Thistlegorm, purtand provizii necesare din Anglia, a ancorat la Sha’ab Ali, la doar o zi departare de Suez, punctul terminus al lungii sale calatorii in jurul capului sudic al Africii. Paralel cu aceasta naviga escorta sa, cuirasatul H.M.S. Carlisle.
Vasele ancorate au fost detectate de un avion german si imediat au fost trimise doua bombardiere de la o baza de pe insula Creta , ocupata de nemti. Avand putin combustibil, bombardierele au atacat prima tinta ce le-a aparut in vizor SS Thistlegorm.
O bomba a lovit magazia patru, care era plina cu munitie, provocand o explozie imensa care a distrus nava. Intrucat focul s-a intins, nava a fost zguduita si de alte explozii, distrugand sectiunile de mijloc ale pupei si trimitand nava la fund. Noua oameni ai echipajului au murit.
Viata marina
In ciuda numarului mare de scafandri care tulbura linistea epavei SS Thistlegorm viata marina este excelenta .Marea Rosie este spectaculoasa in diversitatea speciilor sale, cu aproximativ 1000 de specii de pesti -dintre care 17 procente ar putea fi unice sau endemice, cca 2000 de specii de nevertebrate si 180 de specii de corali.
Aveti ocazia sa vedeti specimenele mari de lion fish pe SS Thistlegorm, in special cand acecestia merg sa vaneze .
Baracude constiuie o prezenta permanenta, dar ati putea intalni si specimene mari de Plectoropomus si Cephalopholis. Specii de Lutjanus, precum si exemplare de Pygoplites dicanthus si Pomacanthus imperator traiesc in apropierea ciorchinilor de Gorgonaceae si corali mari care se prind de epave.
Obiective de atins pe durata scufundarii
Ce mai mare inconvenient al scufundarilor pe SS Thistlegorm nu este curentul( in general slab), vizibilitatea (in general buna) si nici adancimea ( in general sigura). E vorba despre numarul mare de scafandri existenti sub apa.
Nu e exclus sa vedeti peste 10 - 15 de barci ancorate deasupra epavei si puteti fi siguri ca veti avea companie in timpul unei expeditii. Acest lucru poate constitui o problema.
Un aspect regretabil al acestei activitati este acela ca, dupa ce a fost descoperita epava,a inceput extragerea a nenumarate artefacte nepretuite, activitate aflata la un nivel nu prea indepartat de jaf.
SS Thistlegorm se afla la adancimi cuprinse intre 16 metri pana la 30 metri fiind acceptat si nivelul incepatori ( Open Water Diver ) la nivelul puntii principale.
SS Thistlegorm a avut doar 126 m lungime si poate fi asfel explorata intr-o singura scufundare, mai ales daca s-a folisind un amestec de nitrox pentru a prelungi timpul de sedere pe fund. Insa vor fi efectuate doua scufundari deoarece merita sa explorati nava pe indelete pentru a o aprecia la adevarata valoare.
SS Thistlegorm este asezata direct pe nisip, cu exceptia pupei, care este rupta de restul carenei, stand pe tribordul acesteia. Centrul navei este foarte distrus, datorita exploziei ce a avut loc cu atatia ani in urma, cu toate ca pupa navei este relativ intacta. Magaziile navei contin adevarate valori.(vezi galeria foto)
SS Thistlegorm poate fi explorata incepand fie de la prova, sau, mai des, chiar de deasupra magaziilor navei din partea din prova, unde incarcatura este, in acelasi timp, un depozit militar si un muzeu.
Patrunderea in magazia navei se face relativ usor. Magazia nr.1 contine la nivelurile inferioare lazi cu carabine Lee Enfield MK.III, piese de avion si un mare numar de cizme de cauciuc. Mai jos, in acesta magazie sunt doua masini blindate Rolls Royce, ale caror embleme au disparut demult. La nivelul superior sunt masini Morris, de fabricatie britanica si faimoasele motociclete B.S.A. W.D.M.20 , facute special pentru uz militar.
Partea dinspre tribord a magaziei nr.2, in care se poate intra prin magazia nr.1 sau pe deasupra, contine numeroase camioane Bedford in sectiunile inferioare, unele dintre ele incarcate cu motociclete. Pe fundul apei, la - 30 metri, chiar in fata magaziei nr.4 si la aproximativ 20 metri de corpul navei se afla una din cele doua locomotive cu abur 0-2-0 pe care le transporta Thistlegorm.
Se poate intra prin oricare dintre usile de la timonerie pentru a ajunge in camera hartilor, popota ofiterilor si in baie. Una dintre cele mai renumite privelisti de pe Thistlegorm este baia capitanului, acum umpluta in mare parte de namol si locuita de Riftia pachypitila. Tavanele din aceste zone au un aspect lucios, cauzat de o pelicula de aer captat din curentul constant provocat de scafandri la intrarea prin aceste spatii.
Pupa navei merita de asemenea cercetata, chiar si numai pentru elicea masiva aflata inca la locul ei si bine conservata. Tot aici sunt si cabinele echipajului, iar pe punte este un tun de 7 cm.
“Scufundarea la SS Thistlegorm te poarta “pentru cateva minute in istoria acelor timpuri!”
“Dive Safety!”